X tydzien na fbKliniczny Oddział Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu przyłączył się do działań edukacyjno-profilaktycznych w ramach jubileuszowego X Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi. Zaproszenie do udziału w tym przedsięwzięciu szpital otrzymał z Polskiego Towarzystwa Nowotworów Głowy i Szyi. Tegoroczna akcja odbędzie się pod hasłem: „Najwyższy czas zrozumieć nowotwory głowy i szyi. Make it make sense”.

 

W ramach X Tygodnia w dniach od 19 do 23 września zapraszamy do Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu na darmowe badania przesiewowe laryngologiczne oraz konsultacje z laryngologiem. Będziemy również aktywnie edukować mieszkańców Radomia i powiatu z zakresu nowotworów głowy i szyi.

 

Kiedy na badania:

  1. 20 września (wtorek) godz. 9-13 – Punkt Konsultacyjny (4. piętro) - bezpłatne badania przesiewowe

  2. 22 września (czwartek) godz. 9-13 - Punkt Konsultacyjny (4. piętro) - bezpłatne badania przesiewowe

  3. 23 września (piątek) godz. 10-12 – Dzień Otwarty – możliwość odbycia konsultacji laryngologicznych - Punkt Konsultacyjny (4. piętro)

 

Na darmowe badania lub konsultacje w ramach X Europejksiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi powinny zgłosić się zwłaszcza osoby, które zauważyły u siebie niepokojące objawy. Jeżeli co najmniej jeden z poniższych symptomów, utrzymuje się dłużej niż przez trzy tygodnie,  jest to wskazaniem do wizyty lekarskiej (tzw. Schemat 1/3):

 

 

  • ból języka, nieleczone owrzodzenie jamy ustnej i/lub czerwone lub białe plamy w jamie ustnej,

  • ból gardła,

  • utrzymująca się chrypka,

  • ból i/lub trudności w połykaniu

  • guzek na szyi

  • jednostronna niedrożność nosa i/lub krwawienie z nosa

 

Badania profilaktyczne zapewniają wczesną wykrywalność nowotwór i szybkie wdrożenie leczenia, co za tym idzie – możliwość powrotu do zdrowia. Największą zaletą badań realizowanych w ramach Programu jest krótki czas oczekiwania na wizytę i brak konieczności posiadania skierowania.

 

UWAGA!

 

Na badania i konsultacje obowiązują ZAPISY. By móc z nich skorzystać, należy skontaktować się z sekretariatem oddziału: 48 361 33 61. Sekretariat jest czynny w dni robocze w godzinach od 8:00 do 14:00.

 

Słów kilka o tegorocznej akcji

 

  • 10. rocznica Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi odbywa się w ramach kampanii Zrozumieć Nowotwory Głowy i Szyi (ang. Make Sense Campaign). Kampania Make Sense prowadzona jest przez Europejskie Towarzystwo Nowotworów Głowy i Szyi (ang. European Head and Neck SocietyEHNS), którego Prezydentem jest Profesor Wojciech Golusiński.

  • Edukacja na temat wczesnych objawów raka głowy i szyi ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu tysiącom zgonów każdego roku i zmniejszenia destrukcyjnego wpływu choroby na osoby, które przeżyły tę chorobę.

  • Ponieważ liczba zachorowań na raka głowy i szyi na całym świecie ma dramatycznie wzrosnąć o ponad 200 000 przypadków do 2030 r., poprawa świadomości na temat tej choroby ma kluczowe znaczenie. 

 

X tydzien 1      X tydzien 2

 

 

W poniedziałek 19 września rozpoczyna się jubileuszowy 10. Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi kampanii Make Sense prowadzonej przez Europejskie Towarzystwo Nowotworów Głowy i Szyi (EHNS). Jest to kluczowe wydarzenie kampanii mającej na celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów głowy i szyi, a co za tym idzie - poprawę wyników leczenia osób, których dotknęła ta choroba. W Tygodniu Profilaktyki uczestniczy wiele znakomitych ośrodków medycznych na terenie całego kraju. Mieszkańców Warszawy, Poznania, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Lublina, Białegostoku, Gdańska, Zabrza, Kielc, Zielonej Góry, Grudziądza, Zamościa, Kołobrzegu, Siedlec, Radomia, Tomaszowa Mazowieckiego.

 

 

Rak głowy i szyi jest szóstym najczęściej występującym nowotworem złośliwym oraz ósmą najczęstszą przyczyną zgonów z powodu nowotworów złośliwych w Europie (około 73 000 zgonów w 2020 roku). Chociaż uważany jest za chorobę, której można zapobiec, około 60% wszystkich nowotworów głowy i szyi jest diagnozowanych u chorych w późnym stadium zaawansowania klinicznego. W tej grupie, dwie trzecie chorych nie przeżywa 5 lat. Dla tych, którzy przeżyją, trwałe skutki mogą być wyniszczające. Badanie z 2021 roku zainicjowane przez Europejskie Towarzystwo Nowotworów Głowy i Szyi oraz Europejską Koalicję Pacjentów Onkologicznych (ang. European Cancer Patient Coalition ECPC) wykazało, że osoby, które przeżyły nowotwór złośliwy głowy i szyi, zmagają się z szeregiem fizycznych, społecznych i zawodowych konsekwencji wywołanych chorobą.

 

 

Edukacja społeczeństwa i pracowników ochrony zdrowia w zakresie objawów nowotworów głowy i szyi jest nieodłącznym elementem kampanii, która zachęca do wcześniejszego zgłaszania się i diagnozowania choroby, aby wcześnie rozpocząć leczenie. Jeśli terapia rozpoczęta jest we wczesnym stadium choroby, 80-90% chorych przeżyje, co pokazuje, że szybka diagnoza może zmniejszyć śmiertelność i pozytywnie wpłynąć na wyniki leczenia.

 

 

Kampania Make Sense w 2013 roku stworzyła regułę "1 przez 3", aby przyczynić się do szybkiego rozpoznania choroby. Osoba, która zauważyła u siebie jeden lub więcej spośród sześciu niecharakterystycznych objawów nowotworów głowy i szyi i u której dolegliwości trwają co najmniej trzy tygodnie, powinna niezwłocznie zgłosić się do lekarza. Są to następujące objawy: niegojące się owrzodzenie, biały lub czerwony nalot w jamie ustnej, ból gardła, chrypkę, ból podczas połykania lub trudności z połykaniem, guz na szyi, jednostronną niedrożność nosa lub krwistą wydzielinę z nosa. Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi w 2022 roku promuje nowe hasło "Make It Make Sense: Poznaj ratującą życie regułę 1 przez 3".

Kampania Make Sense prowadziła liczne działania w ciągu ostatniej dekady, by zwiększać świadomość na temat choroby wśród społeczeństwa i pracowników ochrony zdrowia, a także wdrożyła szereg praktycznych inicjatyw wspierających wczesną diagnozę. Te działania to przede wszystkim bezpłatne badania profilaktyczne prowadzone podczas corocznego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi, dzięki którym od 2013 r. ponad 110 000 osób zostało przebadanych pod kątem nowotworu głowy i szyi w ponad 1200 klinikach w całej Europie. Najnowszym osiągnięciem kampanii jest opublikowanie w uznanym czasopiśmie naukowym Oral Oncology w sierpniu 2022 roku europejskich wytycznych dotyczących standardów postępowania w zakresie opieki nad chorym z nowotworem głowy i szyi.

 

"Rosnące wskaźniki zachorowań na nowotwory głowy i szyi oraz spadek jakości życia chorych na te nowotwory wymagają szczególnego zainteresowania wszystkich pracowników ochrony zdrowia, polityków i ministerstwa zdrowia w zakresie podejmowanych działań, które poprawią los chorych na nowotwory głowy i szyi" - powiedział rzecznik ECPC. "Zwiększenie świadomości na temat wczesnych objawów, a także czynników ryzyka choroby będzie miało realny wpływ na wyniki leczenia pacjentów w całej Europie przez wiele lat".

 

Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi Make Sense 2022 trwa od 19 do 23 września. Przez cały tydzień planowane są aktywności, które będą realizowane w całej Europie. Szczególną role odgrywają media społecznościowe, które mają ogromny wpływ na zwiększenie świadomości na temat raka głowy i szyi. Aby dowiedzieć się więcej o naszych działaniach, odwiedź strony: makesensecampaign.eu i glowaiszyja.pl, śledź kanały kampanii na Twitterze, Facebooku i Instagramie oraz dołącz do dyskusji online, używając hashtagu #MakeItMakeSense.

Kampania Make Sense

 

 

Kampania Make Sense, prowadzona przez European Head and Neck Society (EHNS), ma na celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów głowy i szyi, a co za tym idzie - poprawę wyników leczenia pacjentów z tą chorobą. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:

  • Edukację w zakresie zapobiegania chorobie

  • Zwiększenie zrozumienia wczesnych objawów choroby

  • Zachęcanie do wcześniejszej wizyty lekarskiej, diagnozy i skierowania na leczenie

Kampania Make Sense jest wspierana przez firmy Merck, MSD, ATOS i Bristol Myers Squibb. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie https://makesensecampaign.eu/, na Twitterze i na Facebooku.