XII Tydzień Profilatyki Nowotworów Głowy i Szyi. Baner 2024W tym roku odbywa się XII Europejski Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi – cykliczne wydarzenie, mające na celu zwiększenie świadomości na temat zagrożeń ze strony nowotworów głowy i szyi, zwiększenia dostępności do badań profilaktycznym w tym zakresie oraz poprawę wyników leczenia osób, których dotknęła ta choroba. Kliniczny Oddział Otolaryngologii i Laryngologii Onkologicznej Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego Sp. z o. o. w Radomiu przyłączył się do tej akcji, organizując bezpłatne badania przesiewowe w wybranych dniach w ramach XII Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi.

 

W poniedziałek 16 września rozpocznie się 12. Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi kampanii Make Sense prowadzonej przez Europejskie Towarzystwo Nowotworów Głowy i Szyi (EHNS). Jest to kluczowe wydarzenie kampanii mającej na celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów głowy i szyi, a co za tym idzie - poprawę wyników leczenia osób, których dotknęła ta choroba. Działania kampanii to przede wszystkim bezpłatne badania profilaktyczne prowadzone podczas corocznego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi na terenie całego kraju, dzięki którym od 2013 r. ponad 110 000 osób zostało przebadanych pod kątem nowotworu głowy i szyi w ponad 1200 klinikach w całej Europie.

 

Nasz Kliniczny Oddział Otolaryngologii i Laryngologii Onkologicznej aktywnie włącza się w tę akcję, organizując bezpłatne badania przesiewowe dla osób z grup ryzyka w dniach:

wtorek 17 września – w godzinach od 9:00 do 13:00

czwartek 19 września – w godzinach od 9:00 do 13:00

Zachęcamy do zapisów na badania pod nrem tel. 48 361 33 61 w dni robocze w godzinach 8:00-14:00

 

Rak głowy i szyi jest 5. najczęściej występującym nowotworem złośliwym oraz 8. najczęstszą przyczyną zgonów z powodu nowotworów złośliwych w Europie. Nowotwory głowy i szyi to każdy nowotwór znajdujący się powyżej obojczyka, z wyłączeniem nowotworów mózgu, gałki ocznej i przełyku. Ponad 90% nowotworów powstaje w komórkach nabłonka wyściełającego wilgotne powierzchnie jamy ustnej, gardła, krtani, nosa i zatok przynosowych, podstawy czaszki, skóry głowy i szyi.

 

Chociaż uważany jest za chorobę, której można zapobiec, około 60% wszystkich nowotworów głowy i szyi jest diagnozowanych u chorych w późnym stadium zaawansowania klinicznego.
W tej grupie, dwie trzecie chorych nie przeżywa pięciu lat.

 

Pomimo postępu w diagnostyce i leczeniu oraz stale rosnącej uwadze poświęconej nowotworom głowy i szyi na poziomie polityki europejskiej wyniki są stale niezadowalające. Dlatego inicjatywy takie jak Kampania Make Sense odgrywają ważną rolę. Szacuje się, że liczba nowych przypadków nowotworów złośliwych głowy i szyi wzrośnie o ponad 200 000 na całym świecie w ciągu najbliższych 10 lat, a kolejne 587 000 osób umrze z powodu tej choroby do 2030 roku - co oznacza wzrost o 120 000 w porównaniu z rokiem 2020. Wzmocnienie wspólnych działań w celu zwiększenia świadomości i poprawy wyników leczenia chorych w tej grupie nowotworów pozostaje niezwykle istotne.

 

Wirus brodawczaka ludzkiego to nowy czynnik etiologiczny w rozwoju nowotworów głowy i szyi. Każdy z nas niepalący, niepijący, dbający o higienę jamy ustnej może zachorować na raka głowy i szyi, którego czynnikiem sprawczym jest wirus brodawczaka ludzkiego HPV. Dlatego w trakcie Tygodnia Profilaktyki będziemy edukować jak uchronić się od infekcji wirusem brodawczaka ludzkiego i dlaczego warto się szczepić.

Autorzy Kampanii Make Sense w 2013 roku stworzyli regułę "1 przez 3", która w sposób czytelny i łatwy umożliwia wczesne rozpoznanie nowotworów głowy i szyi. Każdy, kto zauważy u siebie jeden lub więcej z wyselekcjonowanych objawów nowotworów głowy i szyi, które trwają co najmniej 3 tygodnie powinien niezwłocznie zgłosić się do lekarza. Objawy obejmują: niegojące się owrzodzenie, biały lub czerwony nalot w jamie ustnej, ból gardła, chrypkę, ból podczas połykania lub trudności z połykaniem, guz na szyi, jednostronną niedrożność nosa lub krwistą wydzielinę z nosa.

 

Kampania Make Sense

Kampania Make Sense, prowadzona przez European Head and Neck Society (EHNS), ma na celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów głowy i szyi, a co za tym idzie - poprawę wyników leczenia pacjentów z tą chorobą. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:

  • Edukację w zakresie zapobiegania chorobie

  • Zwiększenie zrozumienia objawów i przebiegu choroby

  • Zachęcanie do wcześniejszej wizyty lekarskiej, podczas której lekarz ustali diagnozę i skieruje na leczenie

Kampania Make Sense jest wspierana przez firmy Merck, MSD, ATOS, Audika i Ronest. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie https://makesensecampaign.eu/, i na Facebooku.